Av Nils-Gösta Fransson
2020-01-22

365 nya möjligheter till utveckling!

Nu är de nytt år och inte bara ett nytt år utan ett nytt decennium. Jag startar alltid det nya år med att skapa insikt i det förgångna året. Vad var mina milstolpar, vad har jag uppnått samt vilka aktiviteter som inte har gått som jag önskat. Ett Nytt år betyder 365 dagar där jag kan utvecklas och utmanas, med nya mål och lärdomar. Jag har arbetar som chef och ledare i över 40 år och utbildat i detta i ungefär 20 år, jag hittar än idag områden där jag måste utveckla både mitt organisatoriska och personliga ledarskap. Jag satt under detta nyåret och skulle sätta upp mina mål för det följande året samt hur jag kan utvecklas personligen och i mitt ledarskap.

Detta innefattade detta årets Nyårslöfte, att bryta en vana. Att bryta en vana eller beteende mönster är komplicerat och krävande, de krävs att du gör upp ett mål som är konkret och detaljerad för att veta exakt vilka beteende mönster som kommer leda dig till ditt mål.

Förutom att jag älskar min kvinna älskar jag att laga och äta mat. Att älska mat har för mig medfört tillsammans med en icke existerande motion, att jag har gått upp i vikt, ganska mycket. Inför det nya året har jag beslutat att skapa en bättre hälsa för mig själv, att i mitt ledarskap med mig själv uppnå vissa mål. För att uppnå detta målet, krävs detaljerade mål, inte att jag ska gå ner i vikt eller jag ska leva mer hälsosamt. Utan Jag skall gå ner 20 kg.

Att äta är livsnödvändigt, men det är ju så mycket mer. För mig har det blivit ett belöningssystem, när jag uppnått något under dagen så belönar jag mig med god mat. Framförallt är det ju så gott!

Här krävs det att jag kartlägga mina vanor och risksituationer. Vet jag egentligen hur mina vanor ser ut? Vilka tankar, känslor och beteende utlöser sug efter mat? Är det bara hunger? I vilka situationer äter jag mer än vad jag egentligen behöver?

Jag vet ju till exempel att jag borde hinna äta frukost för att undvika att bli hungrig senare på förmiddagen, vilket oftast resulterar i en snabb baguette eller en korv på vägen.

Sista steget i att sätta upp mål, är att kartlägga de positiva och negativa konsekvenserna för ditt handlande. Varför ska jag nå detta målet? Varför är de viktigt för mig? Vad blir konsekventa om jag inte når målet? Genom detta skapar du motivation i en process som ibland kan vara påfrestande.

Detta sättet att tänka kan appliceras på alla mål och inte bara att gå ner i vikt. Jag hoppas att denna läsningen gav er något och att ni har nått era nyårslöften vid årets slut.

Hoppas ni får en underbar fortsatt dag / Nils

 

Ta del av våra senaste erbjudanden!

Tidigare inlägg

Shopping Basket