Konsten att ge konstruktiv kritik

Hur kan du som kollega eller ledare ge konstruktiv kritik eller feedback för att ta er framåt?  Studier visar på att vi gärna vill få konstruktiv kritik, men oron för att göra någon upprörd leder till att vi ibland väljer att undvika att ge kritik.  Men om du vid de tillfällen när det verkligen krävs, lyckas leverera konstruktiv feedback på ”rätt” sätt, kommer det troligtvis leda till bättre resultat på jobbet med mer motiverade och engagerade medarbetare.

Vad är konstruktiv kritik & feedback

Syften med att ge konstruktiv feedback är att utveckla och hjälpa någon framåt. Om du får 5 positiva kommentarer och en negativ, är det ofta den negativa som tar det mesta av ditt fokus. En negativ kommentar kan leda till att all fokus landar på just den detaljen och att hen ”gjorde fel”.  Det absolut mest effektiva sättet att ge feedback på är att fokusera på det beteendet du vill se mer av, detta skapar en tillit och samhörighet som personen som sedan bidrar till ökad motivation och engagemang på jobbet.

Vad ska du tänkta på när du ger feedback

1.Jag-budskapet:

Det första vi tar upp när vi utbildar feedback är att använd Jag-budskapet, ”jag ser/uppfattar/tycker” etc. Genom att använda jag-budskapet upplevs du som mindre aggressiv och motpartnern går inte in i försvarsläge på samma sätt som om du skulle använda ”du är”.

2. Var tydlig och välj rätt tillfälle:

Syften med konstruktiv feedback är att hjälpa din medarbetare att utvecklas. Genom att tänka igenom syftet med att ge feedback kan de hjälpa dig att framföra budskapet på ”rätt” sätt, ett annat tips är att formulera syftet till mottagaren. Var tydlig men inte otrevlig när du framför feedback, det är lätt att linda in budskapet för att inte göra motparten upprör, detta leder dock till att det är svårt att förstå budskapet du försöker förmedla. Var tidlig i sin feedback och leverera feedback mellan din och motpartnern, gärna nära inpå händelsen du vill prata om med gott om tid så motparten kan ställa frågor eller liknande.

3. Glöm inte positiv feedback

Det är viktigt att vara rak, tydlig och trevlig när du framför konstruktiv feedback, men när du framför en negativ feedback glöm inte den positiva. Den gyllene regeln är att när du ger negativ feedback så ska du alltid ge feedback på det medarbetaren gör bra, ge gärna 5 positiva kriterier i följd av 1 negativ.

Stort lycka till! / Rebecca Fransson

Facebook
Twitter
LinkedIn

Fler tips