fbpx

Konsten att ge konstruktiv kritik

Hur kan du som kollega eller ledare ge konstruktiv kritik eller feedback för att ta er framåt?  Studier visar på att vi gärna vill få konstruktiv kritik, men oron för att göra någon upprörd leder till att vi ibland väljer att undvika att ge kritik.  Men om du vid de tillfällen när det verkligen krävs, lyckas leverera konstruktiv feedback på ”rätt” sätt, kommer det troligtvis leda till bättre resultat på jobbet med mer motiverade och engagerade medarbetare.

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på email

Vad är konstruktiv kritik & feedback

Syften med att ge konstruktiv feedback är att utveckla och hjälpa någon framåt. Om du får 5 positiva kommentarer och en negativ, är det ofta den negativa som tar det mesta av ditt fokus. En negativ kommentar kan leda till att all fokus landar på just den detaljen och att hen ”gjorde fel”.  Det absolut mest effektiva sättet att ge feedback på är att fokusera på det beteendet du vill se mer av, detta skapar en tillit och samhörighet som personen som sedan bidrar till ökad motivation och engagemang på jobbet.

Vad ska du tänkta på när du ger feedback

1.Jag-budskapet:

Det första vi tar upp när vi utbildar feedback är att använd Jag-budskapet, ”jag ser/uppfattar/tycker” etc. Genom att använda jag-budskapet upplevs du som mindre aggressiv och motpartnern går inte in i försvarsläge på samma sätt som om du skulle använda ”du är”.

2. Var tydlig och välj rätt tillfälle:

Syften med konstruktiv feedback är att hjälpa din medarbetare att utvecklas. Genom att tänka igenom syftet med att ge feedback kan de hjälpa dig att framföra budskapet på ”rätt” sätt, ett annat tips är att formulera syftet till mottagaren. Var tydlig men inte otrevlig när du framför feedback, det är lätt att linda in budskapet för att inte göra motparten upprör, detta leder dock till att det är svårt att förstå budskapet du försöker förmedla. Var tidlig i sin feedback och leverera feedback mellan din och motpartnern, gärna nära inpå händelsen du vill prata om med gott om tid så motparten kan ställa frågor eller liknande.

3. Glöm inte positiv feedback

Det är viktigt att vara rak, tydlig och trevlig när du framför konstruktiv feedback, men när du framför en negativ feedback glöm inte den positiva. Den gyllene regeln är att när du ger negativ feedback så ska du alltid ge feedback på det medarbetaren gör bra, ge gärna 5 positiva kriterier i följd av 1 negativ.

Stort lycka till! / Rebecca Fransson

Vill du få våra färskaste tipsartiklar bekvämt i din mejlkorg? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

LEDARSKAPSTIPS

Få tips som du kan applicera i din vardag för att utveckla din personliga & affärsmässiga ledarskap.

Kroppsspråkets betydelse Har du hört myten ”Bara 7% av vår kommunikation sker i ord”? Fel, Fel, Fel. Låt oss skina lite ljus på hur det egentligen ligger till! Kroppsspråket och …

Utmanade men spännande att leda andra ledare Generellt brukar de flesta tycka att det är lättare att leda andra ledare. Kanske inte så konstigt då förståelsen är större när alla …

4 tips för att öka engagemanget på jobbet Det är inte helt lätt att hitta engagemang och passion på jobbet men det finns mycket att vinna på att ha entusiastiska kollegor. Engagerade …

Agera förebild & delegera som ledare till andra ledare Distansen i förhållande till medarbetare gör det ännu viktigare att du är en god förebild. Om er standarddator är PC så …

KONTAKTA OSS

Shopping Basket
prenumerera nu

Få tips på hur du kan utvecklas i din roll eller som ledare.