Skratta mer på jobbet! Nej – det är inget skämt!

Är jobbet en plats att ha roligt på? Får vi verkligen våra arbetsuppgifter gjorda då?

Åsikterna delar sig huruvida man ska ha kul på jobbet eller inte, eller rättare sagt hur kul.

Faktum är att en god stämning på jobbet bidrar till ökad gemenskap och bättre sammanhållning i teamet. Det ökar motivationen, engagemang och kreativiteten.

Hur skapar vi då en arbetsmiljö med god stämning och en plats för lätt till skratt?

  • Var lyhörd för andras behov och gränser

Alla har vi inte likadan humor och våra önskemål kring hur pass roligt vi vill ha skiljer sig åt. Låt allas behov ta plats och respektera varandras gränser – åt båda hållen.

  • Tillåt tid för en rolig stund

Ett femminuters samtal med en kollega om något privat betalar sig tillbaka i form av engagemang och motivation. Om du är chef – Ta några minuter varje dag till att gå ett varv på kontoret och prata med medarbetarna om annat än arbetet.

  • Ha tydliga riktlinjer och förväntningar

Sudda ut otydligheter och osäkerheter kring vad som gäller i ert team. Kommunicera med teamet om vilka förväntningar du har som chef när det kommer till privata samtal och skämt vid kaffemaskinen.

  • Fira mer och oftare

Fettisdagen, rocka sockarna-dagen, födelsedagar, vinster osv. Det finns många tillfällen att fira på jobbet. Skapa trevliga traditioner tillsammans på arbetsplatsen och inom ert team.

  • Lyft varandra och ge beröm

Skapa en arbetsplats som andas positivitet och uppskattning – gör det till något naturligt. Här måste du som chef leda med exempel.

Fortsätt utvecklas och bli ännu bättre på att leda genom andra. Läs mer om utbildningen Leda andra chefer.

Skrivet av: Ida Altinius

Facebook
Twitter
LinkedIn

Fler tips