Trött på allt gnäll på jobbet?

Det är svårt att få alla medarbetare till att ständigt vara rena optimister som svävar på moln och rider till jobbet på enhörningar. Självklart är vi alla människor och behöver få klaga lite då och då, antingen på det tråkiga grå vädret eller den där fruktansvärda bilkön vi fick sitta i morse. Dessvärre kan oskyldiga små gnäll smitta av sig och leda till en dränerande negativ kultur. Här är våra bästa tips på hur du skapar en bättre arbetsplats och vänder på den där tråkiga gnällkulturen.

Hälften av alla svenskar anser att det gnälls alldeles för mycket på deras arbetsplats. Detta visar en studie på uppdrag av ManpowerGroup år 2019. Enligt en studie gjord av Yougov anser vi att det mest irriterande hos våra kollegor är när de gnäller eller snackar skit. Det är inte endast ett störande moment utan även skadligt för oss på många olika vis.

Få med dig verktyg för ett tryggare, gnällfritt och hållbart ledarskap i vår utbildning Erfaren Chef.

– Gnäll ökar onödig och negativ stress. Ältande utan att söka efter lösningar på ett problem kan leda till kortisolpåslag som gör oss sjuka.

– Värdefull tid slösas, både för den som lyssnar och den som gnäller.

– Onödigt gnäll tar död på arbetsglädjen och leder nästan alltid till en negativ klagokultur där man ständigt letar fel på allt och alla.

Självfallet behöver inte allt svepas in i rosa moln. Att våga gå mot strömmen, ifrågasätta och kritisera är viktigt för att utvecklingen ska drivas framåt. Dessutom behöver alla få klaga av sig lite då och då, det är också viktigt för hälsan. Men gnäll är något helt annat, gnäll är ständiga klagomål eller ältande över saker man varken kan eller vill göra något åt. Det är den totala motsatsen till lösningsorienterad kommunikation. Om du lyckas vända på gnällkulturen kommer du att märka av ofantligt många positiva bieffekter.

Hur får du som chef bort gnällkulturen?

Medarbetare som trivs på arbetsplatsen får ett större engagemang vilket i sin tur bidrar till ökad lönsamhet. Så hur gör vi för att lyckas med detta?

Att försöka sätta munkavel på dina medarbetare eller be dem ”vara lite positiva” är absolut inget vi rekommenderar. Det är viktigt att vi är genuina och äkta, påtvingad positivitet är inte nyckeln till framgång. Istället behöver vi gå in på djupet och försöka förstå vart gnället grundar sig i. I vår utbildning Ny som chef får du lära dig allt om grunden till ett bra ledarskap.

Här kommer fyra tips på hur du sätter stop för gnällkulturen på din arbetsplats:

– Vart grundar sig gnället?

Enligt Robin Kowalski, psykolog och beteendevetare, finns det fem anledningar till gnäll.

· Jag vill göra någon avundsjuk.
· Jag vill ha uppmärksamhet.
· Jag vill ha makt.
· Jag vill ta bort eget ansvar.
· Jag vill ursäkta en dålig insats.

Att övertala någon att sluta gnälla fungerar sällan, men när man försöker förstå grunden till gnället är det enklare att hjälpa sin medarbetare att finna annat att tänka på och engagera sig i. Till exempel att ge positiv förstärkning på saker som personen gör eller låta denne ansvara för saker som hen verkligen brinner för.

– Led!

Du som ledare behöver ta kontroll över situationen och strukturerna om gnället är utbrett på arbetsplatsen. Var tydlig med vad som gäller, våga ta tag i problemet och stå fast i din övertygelse.

Ta ditt ansvar i rollen. Hantera gnäll om du hör eller hört talas om det. Ta ett enskilt samtal med personen det gäller, då är det betydligt enklare att nå fram.

Fråga fram till lösningen
Med hjälp av tre frågor kan du få personen att själv formulera en lösning på problemet, och komma på en plan för att nå den.

· Jag märker att du är missnöjd med hur några av dina kollegor beter sig. Vad är problemet?
· Hur kan vi lösa det?
· Hur kan du själv bidra?

”Nonviolent communication” – är ett perfekt verktyg för att framföra konstruktiv feedback som ger god effekt. Det är uppbyggt i fyra steg; Beteende (Vad jag observerar), Konsekvens (Hur det får mig att känna), Konkret önskemål (Vad jag vill/behöver), Lyssna och reflektera.

Jag uppfattar det som att du är negativt inställd till våra nya bestämmelser? Jag märker att du inte följer dem, och hörde nyss hur du talade om dem i fikarummet.

För mig är det viktigt att vi jobbar framåt tillsammans. Jag blir bekymrad och har dessutom svårt att göra något åt saken när jag hör klagomål på avvägar.

Jag skulle önska att du tog det direkt med mig eller någon av de andra cheferna om du upplever att något är fel.

Vad tänker du om det?

– Var tydlig med vad som gäller.

En bra regel att pränta in är; ”Här tar vi sånt vi stör oss på med den det berör”. Detta är viktigt även om ni inte har några konflikter i dagsläget. Chefer och ledningens roll är att agera föredöme och visa tydligt vad det är som gäller.

– Var inte rädd för att ta lite hjälp.

Att ta ett svårt samtal med en medarbetare är ett steg i rätt riktning, men att vända på en hel kultur kan vara mycket svårt att göra ensam. Att ta hjälp och anlita någon som hjälper er att synliggöra rådande kultur, och vända den till att bli positiv och tillåtande, är en mycket lönsam investering. Både när det gäller trivsel på arbetsplatsen men även för ekonomiska framgångar. Vi hjälper er gärna med detta, i en anpassad utbildningsinsats som skräddarsys för att ge bestående effekt i er organisation.

Hur ett bra ledarskap ser ut är högst individuellt. Men när du som chef vågar vara närvarande, och är öppen för att utvecklas, ger du dig själv och dina medarbetare de allra bästa förutsättningarna för att lyckas. För den inställningen är du värd en alldeles lagom hård klapp på axeln.

Var förändringen du vill se i världen.

Stort lycka till! / Amanda Fransson

Facebook
Twitter
LinkedIn

Fler tips